söndag 21 maj 2017

Fåglarna underhåller medan jag planterar ut bondbönor

Det känns så skönt att värmen har kommit efter en kall vår. Jag tar gärna ett par timmas trädgårdsarbete när jag kommit hem från jobbet. Den här kvällen var det försådda bondbönor som fick komma ut. De har växt i djupa pluggbrätten och det var lite pillande att få ut dem därifrån eftersom rötterna hade vuxit ut och ner i odlingsbänken i växthuset där de stått.


(Kolla in filmen här)



Jag öppnade upp i täckmaterialet och planterade dem där. Samtidigt fick jag lyssna till gärdsmygen och talgoxen som höll konsert.Man fattar inte att den lilla gärdsmygen kan ha sådan röstvolym. Jag tror den räknas som vår nästminsta fågel (efter kungsfågeln), är rund och brunspräcklig men känns lätt igen på den lilla stjärten som står rakt upp. Men det kan ändå vara svårt att få syn på den eftersom den håller till i buskar och rishögar.

I april märkte jag inte av någon aktivitet i holkarna. Det var för kallt och för få insekter. Men nu är häckningsbestyren i full gång. Extra glädjande är att ett par rödstjärtar har kommit till min trädgård för första gången och fattat tycke för en holk.

 Där har svartvita flugsnapparna varit i ett par år men nu får de se sig om efter något annat. Jag vet inte om de bestämt sig men jag har sett dem undersöka en gammal holk på en av bodväggarna.



Jag behöver verkligen ägna mig åt holkbyggande för att utöka bostadsbeståndet. Kanske prioriterar det när alla försådder har fått sina permanenta växtplatser. Nya holkar blir nog inte bebodda i år men kan kanske ge mig ännu fler häckare nästa år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar