måndag 10 juli 2017

Odlar fram fler perenner

Efter tre växtloppisar hemma i min smedja har jag fått blodad tand. Det här är roligt! Jag blir inte rik men träffar både gamla bekanta och nya. Lite bidrag blir det också till alla mina frökostnader. Jag delar och sätter sticklingar av mina befintliga perenner men inser också att jag behöver ha ett större utbud. Därför köper jag mer fröpåsar på alla reor och sår.

Nu blir det pallkragar som åker ut igen och fylls med nya sådder. Jag lägger nät över för att katterna inte ska vilja vara där. Dessa kommer inte blomma i år och jag vet inte om de blir tillräckligt stora för att de ska locka till inköp. Men eftersom de är perenner eller i vissa fall tvååriga så kan de lätt övervintra i pallkragarna eller i krukor som jag bäddar in i löv i höst.

Ett annat experiment är att ta sticklingar av mina rosor. Jag har lyckats med det någon gång förut men nu försöker jag följa alla kostens regler, t ex ta bort de flesta bladen och toppen och bara spara ett par. Vi får se hur de tar sig. Jag förvarar dem i en plastback med lock.

Några sticklingar av blåbärstry och vinbär som jag satte för några veckor sedan har redan fått rötter så de måste jag plantera om snart.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar