tisdag 28 april 2015

Vårbruket går vidare

Mina odlingar fortskrider sakta men säkert. Jag är trött på kvällarna när jag kommer från jobbet men har försökt göra lite varje dag.
Förutom alla jordgubbsplantor som jag flyttat, har jag sått morötter, rödbetor, ärtor, sallat, salladslök, dill, rädisor och satt gul lök. Det är ytterligare tre pallkragar som jag inte gjort i ordning än. Där finns plats för bönor. I kväll satte jag potatis i de två kragar som jag tidigare haft jordgubbar i. Det var 28 stycken potatisar av sorten Maria Bard men ett par såg dåliga ut så de kanske inte ger någon skörd.

De äldre jordgubbsplantor som jag inte planterat om har fått en ny chans i komposttunnan. Vem vet kanske jag får de största skördarna där. Jag hade inte hjärta att bara slänga dem.

Men jag har ju sått inomhus också. Tomater, squash, gurka, tagetes och inte minst broccoli. Det blev så många. En del har jag planterat om men jag vet inte om jag ska lyckas med dem. De får vara inne än. Några tomatplantor har jag fått av en granne och så föll jag för frestelsen att köpa en aubergineplanta.
I väntan på ett riktigt växthus har jag gjort ett som är funktionellt men inte så snyggt. Några brädor, byggplast och vips...

I kväll fick de lite extra fiberduk över sig eftersom smhi varnar för frost frampå morgonen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar