fredag 3 april 2015

Våren är här!

Det känns underbart att vintern äntligen är slut och att våren tagit över. I trädgården börjar det blomma så smått.










För att skydda rosorna har jag svept in dem i odlingsväv. De börjar skjuta nya skott samtidigt som det fortfarande är nattfrost. Även några klematis har blivit insvepta. Förra året var det en som frös ner för mig, efter att den börjat grönska.
Planerna för trädgården spirar också. Jag hoppas kunna förändra den här lite tråkiga slänten.
Den är ganska tuvig och där växer rikligt av ogräset skräppa som har riktig pålrot och inte är så enkel att bli av med.
Jag har redan ett par pallkragar med sallat, jordgubbar m m där marken är lite mera plan. Men nu vill jag göra terrassodling med hjälp av markduk och pallkragar. Då måste jag förstås gräva en del och göra terrasser. En annan plan är att prova odla potatis under halm. Man bara lägger sättpotatisen på marken och täcker över med mycket halm. Rottrådar söker sig ner i marken men potatisarna blir liggande på marken under halmen.
Jag hoppas få ork att ta itu med allt. Jag började nytt jobb i januari och har inte orkat så mycket annat än att jobba. Men jag hoppas att solen och ljuset ska ge mig energi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar