lördag 15 augusti 2015

Brytbönor och skogslök

Nu är tiden att ta vara på allt som är färdigt att skörda men även att planera för nästa år. Odlingen av brytbönor är verkligen bra.
Jag har sått i en pallkrage, skördat en gång förut redan och i går kväll blev det nog cirka tre liter. Mer ska få växa på sig och precis som ärtväxter kan de fortsätta blomma och ge mer bönor eftersom de inte fick chansen att föröka sig själva. De gör verkligen rätt för sig. Dessutom behöver inte bönor så mycket gödning eftersom de hämtar kväve ur luften. Om man låter de vissna plantorna vara kvar sen och kanske myllar ner dem så gödslar de jorden. Brytbönorna förväller jag och fryser.

Den skogslök/kajp som jag flyttat över i en annan pallkrage har nu börjat släppa sina groddar/minilökar som ger upphov till nya plantor. Den står bland rabarber och jordärtskockor så det är ganska trångt. Därför har jag plockat av groddarna och sprider dem nu i pallkragen med sparrisplantor. Eftersom sparris kan växa i gräsmattan kan den nog samsas med skogslöken. Dessutom ska sparrisen ha tid att växa på sig och inte skördas förrän tidigast 2017.
Men jag hoppas få mycket skogslök här redan till kommande vår.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar