fredag 14 augusti 2015

Gurka på östgötskt vis

Det som var segast i starten i mina odlingar var gurkplantorna. Men nu har de börjat ge frukt.
Det här är frilandsgurkor av "västeråstyp". Det bästa jag vet att göra med gurka så här års är snabbsaltad gurka som är en östgötsk delikatess. Det är inget man kan spara länge utan den ska ätas upp inom den närmaste tiden.

Jag mäter upp en liter kallt vatten och rör ner 3/4 dl salt tills det har löst sig. Så lägger jag i några dillkronor och några svartvinbärsblad.
Och så några gurkor. Nu började jag med fyra. De måste ju täckas av vattnet. Det går att lägga en tallrik eller ett lock på dem så de tyngs ner.

Efter att dygn kan jag börja äta av gurkorna.

Jag här även tillsatt lite natriumbensoat. Då kan jag ha kvar samma vatten och lägga ner nya gurkor efter hand.

Allra godast tycker jag saltgurkan är till leverpastej på smörgåsen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar