söndag 27 mars 2016

Återanvändning

Vi har väldigt bra sopsortering i kommunen och får ha två soptunnor där vi kan slänga tidningar, pappersförpackningar, plastförpackningar, glas, metall, matavfall och brännbart. Slipper alltså köra iväg det till sorteringen.

Men jag konstaterar att det blir allt mindre i mina tunnor. Egentligen har jag fortfarande samma mängd skräp men jag inser att "det är bra att ha". Inte för att jag inte kan skiljas från det utan för att det faktiskt går att använda till annat jag behöver.

Tidningarna ska t ex användas i tjocka lager i botten på odlingslådorna när jag gräver om dem. Jag slänger bara den blanka reklamen. Mjölkförpackningar och liknande ska jag plantera om tomat- och kålplantorna i senare. Plastbyttor av olika slag är bra att så i. Och nu försöker jag göra många små plaststickor som jag ska skriva plantornas namn på. Hittade idag en glassburk som jag sådde i förra året, men som nu var sprucken. Den klipper jag sönder till plantstickor.


Mitt eget skräp räcker inte till så jag tar hem från jobbet och snart är väl risken att jag börjar leta i grannarnas soptunnor  ;)

1 kommentar:

  1. Jag hittar ingen riktigt bra penna som fäster på den lite fetare plasten i glasslådor så här klipps mest i smörlock. Tänk om man finge betala sopor efter kubikmeter, vad pengar vi skulle ha över att köpa växter för :)

    SvaraRadera