torsdag 3 november 2016

Första snön, mat till fåglarna och jag får lite gjort inne

Den 2 november 2016 kom den första snön. Det hade förvarnats om snö men jag hoppades in i det längsta att det bara skulle vara lite snöblandat regn som skulle försvinna lika fort som det kom. Men det bildades en vit matta och blev moddigt och halt på vägen här utanför. Jag hade tänkt fara bort den dagen och det var med nöd och näppe jag tog mig uppför den första långa uppförsbacken. När jag kom upp till korsningen stod räddningstjänsten där och berättade att jag inte kunde åka åt det håll jag tänkt mig.

En buss hade halkat av vägen och lagt sig på sidan. Räddningsarbetet och bärgningen skulle ta hela förmiddagen. Busspassagerarna hade fått uppsöka sjukhus eller vårdcentral för omplåstring men det var inga dödsfall, tack och lov.

Jag beslutade att stanna hemma eftersom jag insåg att det var riskabelt att köra med mina slitna allround-däck.

Istället fick jag lite annat gjort hemma. Jag tog in de pelargoner jag haft ute i sommar, inte en dag för tidigt. De har nu hamnat på vinden men jag vet inte om de klarar sig där heller. När det blir riktigt kallt ute blir det minusgrader där uppe också.

På grund av vädret ansåg jag det vara dags att börja mata småfåglarna så de fick talgbollar, jordnötter och hampfrön.

Inne oljade jag teakbordet, en sån där sak som inte blivit av förut. Och jag impregnerade de nytvättade trädgårds-/regnkläderna. Nu hoppas jag att de ska stå emot vätan igen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar