torsdag 3 november 2016

Tvätta röllakan och fortsatt trädgårdsarbete

Eftersom det skedde en liten olycka på vardagsrumsmattan när Sigge hade diarré har jag blivit tvungen att tvätta den i badkaret hos en av mina goda grannar. Till röllakan som är ull använder man kallt vatten och såpa. Jag har skurat den med en rotborste. Nu får den ligga kvar i badkaret över natten för att så mycket vatten som möjligt ska rinna av.

Ytterligare tre pallkragar har plockats bort i odlingsslänten och jag förbereder för ännu en rad med ny odlingsbädd. Först måste broccoliplantorna i den fjärde pallkragen bort. Jag planerar att återvinna bladen som gröngödsel och de hårdare stammarna hamnar i bokashi-komposten. På det sättet bryts de ner snabbare när de sedan grävs ner.

Jag blir alltid glad när jag hittar maskar i jorden. De är trädgårdsarbetarens bästa vänner. Det är dom som bearbetar gräsklipp och växtdelar så att de kommer till nytta för odlingen. De luckrar upp jorden. När jag anlagt pallkrageodlingar har jag också tagit upphittade maskar och stoppat ner i jorden. Trivs de så försökar de sig också.


Du får gärna gilla och prenumerera på mina filmer som du kan titta på direkt på Youtube. Där har jag en kanal som heter precis som den här bloggen: I en by på landet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar