tisdag 28 januari 2014

Många pinnar i brasan

Jag börjar dagen med att tända i kaminen. Temperaturen inomhus är +15,2. Luftvärmepumpen ger inte så mycket värme nu eftersom det nog behövs någon form av service, så den är avstängd. Men jag är också mån om att hålla nere elkostnaderna. Jag blir mer och mer lika min pappa som eldade i spisen och envisades med att inte ha några element på. Jag har i alla fall element på toaletten och i matrummet.


Jag förstår inte människor boende på landet som renoverat bort alla eldstäder. Vad gör man då när det blir strömavbrott? Nu blir det väl mer och mer vanligt att man sätter in kaminer igen, om inte annat så för mysfaktorn. Själv har jag en vedspis och tre kakelugnar, en av dem med en kamin framför. I den får jag snabb värme som sedan dröjer kvar i kakelugnen.









När jag flyttade in stod det en grön husqvarnakamin i rummet men i höstas bytte jag ut den mot en Jötul F 100. Nackdelen med den nya är att det virvlar ut askflagor när man öppnar luckan och det är besvärligare att tömma askan.
För mig känns det självklart att elda med ved trots att det blir ganska skräpigt. Men någon pedant är jag ju inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar