onsdag 21 september 2016

Krisläge! Honungsskivling invaderar.

För några veckor sedan fick jag se att det kom upp några svampar i pallkragarna. De luktade ganska gott så jag började kolla upp vad det kunde vara och fick veta att det var honungsskivling. Går att äta men kan ge lite magknip så jag skippade tanken på att steka dem.

När jag läste vidare  blev jag förskräckt! Honungsskivling angriper träd och dödar dem. Syren gillar den speciellt men ger sig även på fruktträden. Ska man få bort dem är det totalsanering som gäller.

Det är helt enkelt så att den har fått fäste på mina pallkragar som den betraktar som död ved. Dess mycel (rötter) är överallt i jorden. Jag såg det även förra året men visste inte då vad det var för nåt "ogräs".
Även om jag rensar jorden så går det ju inte att få bort allt.


Jorden får inte återanvändas om man vill begränsa svampens framfart och inte sprida den. Så det är bara att bränna. Jag ringde kommunen nu och frågade var jag ska göra av den. Jag fick svaret att jag kan packa den i säckar och slänga den i brännbart på sortergården.

Nu vet jag vad jag ska göra i höst. Fördelen är ju att jag har markduk under pallkragarna så jag hoppas att mycelen inte finns i jorden under. Håll tummarna!

Svampsporer har naturligtvis spridits från skogen som ligger nära och där det finns mycket död ved. Det behöver nog röjas och brännas upp skräp därifrån också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar