onsdag 9 november 2016

Elda i vedspis och kakelugn

I mitt hus finns ingen vattenburen värme, ingen panna, bara en luftvärmepump och två elelement (det ena på toaletten) samt fyra eldstäder. Luftvärmepumpen är bra men den räcker inte till att värma hela bottenvåningen när det blir minusgrader. Eftersom huset är avlångt och utblåset sitter i vardagsrummet på ena gaveln så når det inte till köket i andra ändan.

Jag känner mig ändå privilegierad som har möjligheten att elda. Inga problem om det blir elavbrott, såvida jag är hemma. Om jag måste vara på jobbet blir det större problem. Men eftersom en stor del av elnätet har grävts ner efter stormarna Gudrun och Per så blir det numera inte mycket strömavbrott.




Den snabba uppvärmningen får jag genom att elda i kaminen och vedspisen. Den kvardröjande värmen får man genom kakelugnarna. Det är olika tekniker att elda i vedspis och kakelugn. I filmen här visar jag hur jag går till väga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar