fredag 4 november 2016

Innanfönster och orädda fåglar

Idag fick jag fylla på jordnötter till småfåglarna eftersom de ätit upp det jag hängde ut i förrgår. Det blev en väldigt speciell upplevelse eftersom de var så orädda. Först satte jag dit en talgboll i träfågeln som hänger i trädet. Sen började jag hälla jordnötter från nätpåsen ner i behållaren. Fåglarna var så exalterade att de inte flyttade på sig. Medan jag hällde upp jordnötterna satt en blåmes på nätpåsen, alltså nästan på min hand. Vid huvudet hade jag talgoxar som attackerade den nyupphängda talgbollen. Jag kände mig som den helige Franciskus.
Jag hämtade ut ett paket på posten idag med pappersremsorna som jag beställt. Inte vilka som helst utan sådana som jag använder för att täta innanfönstren. På somrarna har jag ett fönster utan innanfönster för att kunna vädra när det blir för varmt. Nu måste det sättas tillbaka.

Pappersremsor för detta ändamål finns att köpa på byggnadsvårdsbutiker på nätet men jag kom fram till att det var billigast att skicka efter från icahemma.se med tanke på frakt- och expeditionskostnader.



Jag är glad för mina gamla fönster från förra sekelskiftet. Göran Gudmundsson, en av Sveriges främsta experter inom byggnadsvård, skriver i "Stora boken om byggnadsvård":

"Först av allt ska sägas: Lyckliga ni som har gamla fönster kvar! För ni har fönster som det lönar sig att jobba med och varje liten åtgärd är en investering för framtiden. det ultimata är gamla fönster med innanfönstren kvar, för då kan man antingen fortsätta att klistra med klisterremsor av papper, vilket ur tätningssynpunkt är det bästa, men ur arbetssynpunkt 'så där', eller så kan man förbättra tätningen med arbetsbesparande tätningslister.

Klisterremsor är lätta och billiga att arbeta med, men det innebär mycket jobb om man har många fönster. Ett fel som många gör är att i farten även täta ytterbågarna, men om man gör det kan det uppstå kondens mellan fönstren. Ytterbågarna måste få släppa in luft! Det är också viktigt att skruva igen fönsterbågarna ordentligt med innanfönsterskruv. Annars står bågarna och svajar och klisterremsor släpper."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar