onsdag 23 juli 2014

Bort med silikonet

Den förre ägaren av detta hus hade en förkärlek för silikon. Det använde han bland annat till för att täta kring innanfönstren. Han hade förmodligen ingen tanke på att putsa fönstren och det gör inte heller jag så ofta. På några fönster har jag redan skrapat bort silikonet men nu tar jag några till, eftersom en hantverkare kommer och byter några murkna brädor kring fönstren ute. Så nu blir de nog putsade också.

 Ett par fönster har gångjärn på innanfönstren så de går lätt att öppna om de inte är igenklistrade.


Till vintern blir det istället traditionella klisterremsor för att täta innanfönstren. Här finns nämligen inga planer på fönsterbyte. Ordet aleminiumfönster ger mig kalla kårar mitt i sommarhettan. Jag lyssnar istället till Göran Germundsson som startade Gysinge centrum för byggnadsvård. Han var sommarpratare i P1 2011 då han bland annat pratade om gamla fönsterbågar från 1700-talet som blivit kaninburar men som fick komma tillbaka till sin rätta plats. Han skriver också i Stora boken om byggnadsvård att "fönster med gammaldags innanfönster är i stort sett optimala ur energisynpunkt".

Även Sarah Beeny i tv-programmet Drömhus för halva priset ifrågasatte ett fönsterbyte från gamla innanfönster till moderna ljudisolerande rutor där de gamla stängde ute trafikbullret bättre.

Ibland undrar jag om mitt hus är äldre än från år 1900 då det nämns första gången i kyrkböckerna. Kanske är det flyttat från Västergården (numera Lunds gård) varifrån de första boende kom. Hela huset är timrat och gediget.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar