torsdag 17 juli 2014

Ett rött staket

Ända sedan jag flyttade till mitt hus för två år sedan har jag tänkt att det skulle bli ett staket runt tomten. Inte för att jag vill avskärma mig från grannarna utan för att hunden ska kunna gå lös. I sommar har jag äntligen kommit till skott med gott bistånd från grannarna Lasse och Sölve.

Jag började med att beställa virke från XL-bygg. Det blev hemlevererat. Jag köpte en kap- och girsåg för det har jag nog användning för i fortsättningen också. Sölve hjälpte mig att såga de 4,20 meter långa stolparna till 90 cm långa.

Sen sågade jag topparna som så småningom blev vita.
Därefter började jag målandet med Falu röd på bräderna. Även där fick jag ett par dagar hjälp av en god vän, Birgitta. Under en dryg vecka pågick arbetet med staketet. De slog ner jordankare till stolparna som är 70 x 70 mm. Sen sattes bräderna upp och till sist nätet. Mot vägen sattes nätet dit före bräderna för att det ska se snyggt ut.
















Så målades topparna vita med linoljefärg av Birgitta och mig.

Lasse snickrade så ihop fyra smågrindar som jag har till grannarna och mot skogen. Sölve som är smed har gjort gångjärnen och låsen.
Men mot vägen ska det ju vara en stor grind. På en tavla som hängde kvar när jag köpte huset syns den fina gamla grinden som säkerligen är tillverkad på plats.
Jag blev jätteglad när jag upptäckte att grinden fanns kvar i snickarverkstan. Men den ena grindstolpen lutade. Sölve klurade ut hur han skulle få upp den.

Så stoppade vi under jord och småsten och nu är den rak igen. Sölve som levt större delen av sitt liv i byn minns att grindstolparna en gång göts av betong på plats. Nu återstår renovering av den gamla grinden. Fortsättning följer...







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar