torsdag 31 juli 2014

Dagens loppisfynd

I dag blev det en liten loppisrunda när jag ändå åkte från Tåkern till Ödeshög. På det första stället i ett uthus fastnade jag för det lilla fatet med en fisk som jag fick för 20 kr. Liten nagg, men vad gör det. 

Anledningen att jag ville ha den är att jag redan har två små fiskfat i ett köksfönster. Det högra har jag haft i flera år. Det vänstra köpte jag nyligen. De passar bra i det smala utrymmet mellan köksbänken och fönsterrutan.
 Jag köpte även två vaser för 25 kr/styck. De var väl inte det jag absolut ville ha men jag tänkte att de kanske går att sälja vidare.


Köpte även ett par stora blomkrukor. Kändes som att jag gjorde dagens goda gärning eftersom mannen påstod att han nyss köpt mat för sina sista pengar.

Nästa ställe var en mera etablerad antikbutik med massor av fina grejer men med andra priser. Jag var lite frestad av en liten sypuff i gul och svart galon för 500 kr, men kände att det hörde till de mera onödiga sakerna. Om jag inte kan glömma den får jag väl åka tillbaka och se om den är kvar.

En liten loppis intill var raka motsatsen, total kaos men med en trevlig pratsam kvinna som berättade om stället och delar av sitt liv. Där fanns en fantastisk lampfot för 75 kr. Jag berättade att jag tyckte det brukar vara svårt att hitta en passande skärm när jag köper lampfötter. Då plockade hon fram en oanvänd svart skärm som faktiskt passade i storlek. 100 kr tillsammans.

Till sist tittade jag i en loppis där det verkade som att olika personer lämnade in grejer eftersom det stod en bokstav på prislapparna. Där lade jag beslag på en bok om gammaldags buskrosor för 30 kr.
I den kan jag bland annat läsa att Rosa Mundi, som är en av de arter jag har, fanns redan år 1581 men förmodligen är ännu äldre. Det står även hur pass friska rosorna är, det vill säga om de lätt angrips av någon sjukdom.

Jag är ganska nöjd med ganska inköp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar