måndag 15 maj 2017

Halshuggna tomater och översvämning av plantor

De tomatplantor som jag förvarat på vinden har blivit lite misskötta. De har stått i miniväxthus, blivit för höga, ibland för lite vatten och ibland lite väl svalt. Idag har jag tagit ur dem ur miniväxthuset och halshuggit dem helt brutalt. Nu får de börja om igen och skjuta nya skott innan det så småningom blir dags att plantera dem i växthuset. Jag ska aldrig mer så tomater så tidigt och se till att ha en vettig plan på förvaring av dem inomhus innan det blir varmt ute.





Jag tror de klarar av min brutalitet. Inga problem. Och om någon dör så gör det inget. Det var ju gratis frön från en tomat.

Nästa jobb idag var att bära ut broccoliplantorna i växthuset för att bereda plats inomhus för de varmvädersväxter jag behöver omskola.

Varmvädersväxter kallas de som inte alls klarar frost och låga temperaturer. Förutom tomater, paprika och chili som jag sådde tidigt är har jag gurka, pumpa, squash, fänkål, nyzeeländsk spenat och trädgårdsportlak hör till den kategorin. Även bönor (utom bondbönorv som egentligen är en ärtväxt) är varmvädersväxter.

När jag ser alla mina plantor inser jag att jag inte får plats med dem i odlingsbäddarna. Därför funderar jag nu på att ordna ett växtloppis här hemma nån lördag framöver. Jag återkommer om det. Prenumerera gärna på min youtube-kanal I en by på landet eller gilla facebooksidan med samma namn, så får du meddelande när jag lägger ut något nytt.

Kolla in dagens film och kom ihåg att du inte är ensam om att inte hinna med allt som borde göras.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar