måndag 1 maj 2017

Jag sätter potatis och omskolar bladkål

Äntligen verkar det som att det blir lite varmare, i alla fall på dagarna. Nätterna har fortfarande minusgrader och frost. Jag hoppas att maj månad nu ska sätta fart på växandet. Jag vet inte riktigt var jag ska göra av med alla plantor. Jag försöker läsa på vilka som klarar höga temperaturskillnader i växthuset och vilka som behöver jämnare temperatur. Än så länge håller jag blomkål, broccoli och selleri inomhus. Tomater och paprika också förstås. De tomater som började bra under belysning och sen fick flytta upp på vinden till ett miniväxthus vid fönstret, har blivit gängliga av för lite ljus. Där ska jag nog inte ha dem nästa år. Fast jag har nästan inte behövt vattna dem för det har blivit som ett slutet system med kondens. Allt handlar om att experimentera och prova sig fram.


Jag omskolar plantor undan för undan både inne och i växthuset. Senast är det bladkålen som har fått egna krukor. I växthuset har jag plantorna i miniväxthus. Det blir trångt där också så jag får överväga vad som klarar sig utanför barnkamrarna. Penséerna är ju tåliga. De står nog på tur.

Jag har nu satt de första potatisarna i hinkar i växthuset. Det är sorten Timo som ni såg mig förgro i en tidigare film. I den här nya filmen föll det bort ett avsnitt när jag sätter ner potatisen i hinken. Jag kan berätta här att jag inte fyller hela hinken med jord nu utan fyller på efterhand som blasten växer. Det blir som kupning. Det är ju viktigt att de nya småpotatisarna inte får ljus på sig för då blir de gröna och giftiga.

Titta gärna på filmen här:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar