söndag 25 juni 2017

Hoppas på mer ramslök i våtmarken

Längst upp i vänstra hörnet av min trädgård har jag anlagt en liten våtmark. Ja, den gör bara skäl för namnet när det finns smältvatten och när det regnar. Då det är torka är det torrt även där. Men vatten som rinner ner från berget blir stående och då blir det riktigt sumpigt. Det är två år sedan jag gjorde i ordning, planterade funkior och astilbe bland annat. Men det hör inte till de mest välskötta delarna av min tomt. Grönsaker och rabatter går före.

Problemet är att skuggväxter som funkia och astilbe kommer upp väldigt sent på våren. Då har redan smörblommor, fräken och hundkäx hunnit ta över. De är ju fina på sitt sätt men är inte det jag tänkt att det ska vara just där. Alltså måste jag repa bort det jag inte vill ha.

Något jag däremot vill ha mera av är ramslök. Jag har satt tre grupper där och hoppas att de ska sprida sig. Jag har hört att det är svårt att få köpta frön av ramslök att gro men i naturen sprider de sig vilt där de trivs. Fröna faller till marken och gror. Nu testar jag par alternativ. Jag har redan tagit av de gröna fröna från en planta och lagt i ett tråg. Jag undrar om det är den vita ståndaren på fröna som blir roten? Liknar det.


Tråget får stå ute över vinter om det inte händer något. Kanske behöver de en köldperiod. Det andra sättet att få frön att gro är att jag repar bort växtlighet och frigör jorden under ramslöksplantorna, så att fröna när de själva väljer att falla ner kommer i kontakt med jord och inte kvävs av annat. Hoppas det ska lyckas.



Ramslöksbladen är ju bland det första som kommer upp i min våtmark så då behöver de inte slåss med andra växter. Sen är det naturliga att de vissnar ner under sommaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar