torsdag 7 augusti 2014

En "escape to the country"-vy

På andra sidan vägen finns en gammal branddamm och runt kring den har det varit en dunge av alar, helt igenvuxet. Det har förstås skymt utsikten både för mig och de närmaste grannarna.
Nu har en granne köpt den där markbiten för att snygga till den och satt igång med att avverka träden. När det var dags för de som var tvungna att falla över vägen, ställde flera grannar upp för att få undan dem så fort som möjligt.

Nu syns branddammen bättre. Resten av träden ska också fällas.
Jag tittar ibland på brittiska husprogram, däribland Escape to the country som översatts till En plats på landet. Där fascineras människor av vyerna över gärden och kullar. Vi svenskar kanske förväntar oss sjöutsikt för att säga "åååhhh" eller "wow", men där räcker med att ha öppna landskap omkring sig. Nu har jag fått en vy som skulle platsa bra i ett sådant program.
Jag märker att jag börjar drömma mig ut genom fönstret när jag sitter vid köksbordet.
Och jag kan även fågelskåda genom fönstret. I kväll kunde jag studera två storspovar från sovrummet.
En bra följd av denna trädavverkning är att jag får köpa en del av dem till ved. Nu har jag ved för ett par år framåt.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar