lördag 8 februari 2014

Fåglar ute och inne

Det märks att fåglarna börjar få vårkänslor när dagarna blir längre. Pilfinkar, talgoxar och blåmesar sjunger, speciellt om solen tittar fram mellan molnen. En flock sidensvansar har varit här idag också. Det är ju fåglar som häckar långt uppe i norr men drar till södra Sverige under vinterhalvåret där de äter bär, äpplen och annat. De kan snabbt plundra en buske eller en rönn eftersom de alltid kommer i flock.
Eftersom många känner till mitt fågelintresse får jag då och då presenter med fågelmotiv och jag köper det även själv. Den här ulltavlan med koltrast av Christine Tallberg har jag nog köpt själv om jag minns rätt.

Koltrasten i trä har jag också köpt själv. Den är osignerad men köpt i butiken vid matstället i Stavsjö utmed E4:an.
Däremot vet jag vem som gjort sädesärlan i trä. Det är Leif Lundberg från Motala. Du kan se fler av hans alster på hans hemsida www.karva.se.
Sädesärlor har jag också på ett tyg som döljer tvättmaskinen och torktumlaren. Det är inköpt på Tyghuset i Taberg som har en filial i Jönköping.

Domherren i porslin är gjord av Rolf Berg, Torshälla, och köpt på Cervera. Domherren är ju en riktig julfågel men kan stå framme året runt för den finns faktiskt på sommaren också.
Ett par kompisar har köpt glasunderläggen till mig i England. Designade av Madeleine Floyd. Motiven är svartmes, gärdsmyg, blåmes och rödhake.
Min ena syster har köpt de båda muggarna med fåglar.De är köpta i Sverige men producerade i England. Garden Birds. Roy Kirkham 2004. Jag visar motiven runt om.
Blåmes och grönfink
Koltrast och gråsparv
Taltrast och bofink







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar