fredag 29 maj 2015

Drömmen om ett rosarium

Jag har inte gett upp drömmen om en trädgård där man ser rosor överallt. Jag planterade ett antal i pallkragar i fjol. Och de har inte kommit så långt än, men jag hoppas de ska växa en hel del på höjden i sommar.
Min första lyckade plantering av en rosstickling har jag nu satt ut vid smedjan. Det är New Dawn.

Jag har fortsatt samla på mig buskrosor som nu står i krukor. Via Tradera har jag köpt rotskott från Maiden's Blush, Finlands vita ros och Rosa Majalis. Dessutom har jag fått ett rotskott från min systers trädgård vars namn ännu är okänt.

Dessutom har jag köpt tre barrotade Rose de Recht som jag hoppas ska dölja luftvärmepumpen i framtiden.
 Jag har tagit bort rabarberna och fortsatt att gräva i en igenvuxen rabatt men det är tungt och såå tråkigt att köra iväg med det ena lasset lera i skottkärran efter det andra. Därför tar jag lite i taget. Man ska ju gräva djupt för rosorna och speciellt med tanke på leran som får vattnet att stå kvar i en grop.
Jag har hittat en liten pion som blivit kvävd av rabarberna förut. Den får vara i en kruka nu i väntan på återplantering. Pioner är en annan av mina favoritblommor.

Min tredje favorit är klematis och en av dem har börjat blomma.
Det dröjer nog innan jag har den där prunkande rosenträdgården men den som väntar på nåt gott...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar