lördag 2 maj 2015

Ta vara på löken

Nu har jag sått det mesta av fröer i pallkragarna och satt potatis och både gul och röd lök. Men jag har även andra gamla löksorter att ta vara på. I trädgården växer skogslöken vilt.
 En del av den faller offer för gräsklipparen så därför har jag grävt upp några som stod mitt i gräsmattan och satt dem i en pallkrage tillsammans med rabarber och jordärtskockor istället.

Skogslök (som även kallas kajp) brukar man se i gamla trädgårdar, i dikesrenar och ängar. Man upptäcker dem senare på sommaren då den blommar och sen bildas det små lökar av blomman. Dessa kan man så för att få fler.
På Gotland är det vanligt att göra kajpsoppa. Ska nog prova det. Men annars kan man använda bladen av skogslök som purjo. Skörda nu i april/maj.

En annan god lök är ramslök som också växer vilt på sina håll i södra Sverige. Jag blev bjuden på ramslökssoppa nyligen och den var helt underbar. Jag har grävt upp och grävt ner ramslök i trädgården. Hoppas att den rotar sig. Men liksom skogslöken kan den sprida sig ohejdat om den trivs.
Så har jag luftlök i en pallkrage. Den satte jag i höstas. Jag fick några luftlökar av Solveig som för någon vecka sedan fick lämna jordelivet. De får bli ett minne av henne.
Luftlöken kan användas rå i sallader, kokt eller stekt i grytor, soppor och till kött och fisk. Den kan också syltas.

I pallkragen finns även vitlök och som jag satte i höstas och den vanliga gräslöken.

Nu är det bara att ta vara på det som trädgården ger.



1 kommentar:

  1. Tack för lökinspiration! Jag blev bjuden på ramslökssoppa hemma hos Gun-Britt och Åke Olofsson i söndags och det var en smaksensation.

    SvaraRadera