onsdag 29 januari 2014

Loppisfynd, auktionsgods och sånt jag ärvt


Som jag skrivit i min presentation gillar jag att inreda mitt hem med äldre prylar. Det mesta jag äger av möbler och prydnadssaker är köpt begagnat eller arvgods. Jag gillar auktioner, loppisar och secondhand. Här kommer ett litet smakprov.
Den här äkta stringhyllan fanns i en lekstuga som mamma haft till dagbarnen. Förmodligen köpt billigt på auktion nån gång. Elefanten har jag köpt på tradera. Den är omärkt men förmodligen tillverkad på Upsala Ekeby. Den har en skada på ena beten så därför fick jag den billigare. Saker jag köper måste inte vara felfria. Huvudsaken är att jag gillar dem.

Den bruna skålen med lock i pressglas är från mitt föräldrahem. Den innehåller små lappar med bibelversar, så kallade mannakorn.

Den tovade tavlan med ett får är nytillverkad av konstnären Christine Tallberg. De båda ljusa vaserna är secondhandfynd.

Den här vasen kommer från mitt föräldrahem. Jag tror mamma fick den i födelsedagspresent nån gång på 1960-talet. Den är tillverkad av Strehla keramik i Tyskland.
Min äldsta syster säger att vi hade sådana här i vårt hem men de kanske gick sönder för jag minns dem inte. Däremot vet jag att vår tant Eva hade såna. De var nog ganska populära på den tiden. Sånt som är minnen och nostalgi köper jag gärna. Dessa kommer nog från tradera.

Eftersom jag är inne på teak just nu, köpte jag den här på loppis i höstas. Den har åkt i golvet en gång eftersom katterna gärna vill titta ut genom fönstret, men som tur var höll den. Jag kanske borde ställa undan den för Ceasar är i en väldigt klättrig period just nu.


Den här keramiktavlan heter Lola och är tillverkad i Arnold Wiigs fabriker i Halden, Norge. Jag minns inte var jag köpt den.

Det här ansiktet är tillverkat av gips i Cortendorf, Tyskland. Köpt på Tradera.

Det finns även fina äldre blomkrukor. Denna gjord av Ingrid Atterberg på Upsala Ekeby.
Denna  är också från Upsala Ekeby...
...liksom den här som heter Risto.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar