torsdag 30 januari 2014

Mera auktions- och arvegods

Nu visar jag upp lite fler prylar som pryder en av mina hyllor.

En ägghöna får stå framme hela tiden. Inte bara till påsk. Hon är så fin.Jag minns att min barndoms tant Eva hade en ägghöna, kanske inte exakt lik denna.
TV-kannan blev populär när tv:n kom in i hemmen. Man kunde ta med sig kaffet till soffbordet medan man tittade. Vi hade ingen sån här hemma men återigen var det tant Eva som hade en sån.

Det här var första brödrosten i mitt föräldrahem. Min äldsta syster förde in en del nymodigheter hemma. Det här var en brödrost som redan började bli omodern när vi fick den. Den typ av brödrostar vi känner igen idag hade börjat säljas. De vi fick den av hade köpt en ny. Det gällde att passa så brödskivorna inte blev brända och det var också väldigt lätt att bränna sig.


Brödfatet i nickel var det som användes mest under mina barnaår. Det kom från mammas föräldrahem. Hon hade hittat det i en skräphög efter att hennes barndomshem var sålt. Det saknas två handtag. Kanske var det därför det hade slängts.
Krukan från Arabia ärvde mamma från sin mormor 1943. 

Den här har jag köpt. En smörbytta i plast.

Smörgömman köpte jag på en auktion. Fettet hade trängt in i glasyren så jag har ställt den i ugnen så fettet tränger ut och sedan diskat, upprepade gånger. På det sättet har det bruna försvunnit. Smörgömman heter Kathrin och är tillverkad i Tyskland. Jag har lite svårt att läsa stämpeln men det ser ut som Steingut Tongau, Dec Margo 021.
Träfatet från en antikaffär är nog äldre än 1900-talet. Det har faktiskt ett bomärke i botten.
Till sist skålen från Pyro-serien som kommer från mitt föräldrahem.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar