måndag 27 januari 2014

Övergiven, hungrig och rädd

Vid ett par tillfällen i början av september i höstas såg jag en liten kattunge springa omkring här i byn, alldeles för liten för att klara sig själv. Den jamade ynkligt och jag förstod att den var hungrig. En dag upptäckte jag att den hittat kattmaten jag ställt utanför dörren. Den ville inte bli klappad eller tagen utan sprang undan.



Då tog jag fram Sigges transportbur som han hade när han var liten. Jag bäddade i den och ställde den intill kattmaten. Det dröjde inte länge förrän kattungen kröp in och la sig i den. Första gången jag fick klappa den var medan den åt vid sidan av Sune. Först klappa Sune och sedan gled handen över på kattungen. När jag var lite snabb kunde jag ta upp den famnen och konstatera att det var en kille. Han fick namnet Ceasar. Några gånger var han inne på träning och en dag tog jag in honom för gott när jag sett att han förstått det där med kattlåda.

Men frågan var ju om han tillhörde någon. Även om han var svår att fånga in i början, så märktes det att han var van vid händer. Ceasar var ingen vildkatt. Han hade vuxit upp med människor.

Jag satte upp en lapp på affären men fick ingen respons förutom från en granne på en bondgård en knapp kilometer härifrån. Hon berättade att han först varit hos dem men de har inga röda katter så han var inte född där. Hon trodde att någon släppt av honom där eftersom de såg andra katter och trodde att han skulle kunna bli lagårdskatt. Men hon hade inte lyckats ta honom.

När Ceasar fick åka på vaccinering första gången bad jag veterinären att kolla om han var chippad men det var han inte.Hon konstaterade då att han fortfarande hade mjölktänderna kvar och alltså inte fyllt fem månader än. Nu har även fått sin andra vaccination och blivit kastrerad.

Det är verkligen hemskt att någon kan släppa ut en liten kattunge på tre,fyra månader. Den kan inte jaga utan är helt beroende av att någon ger honom mat. Den har inte heller så tjock päls utan skulle lätt kunna frysa ihjäl på vintern.

Det finns engagerade människor som tar hand om hemlösa katter. På facebook kan du hitta "varma tassar" i Jönköping som tar hand om och placerar ut katter i både jourhem och permanenta hem.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar