fredag 31 januari 2014

Nackdelen med duschkabin

"Duschkabiner är försäkringsbolagens favoriter", sa en byggare jag känner när jag undrade över om det var bra eller dåligt att huset jag köpte hade duschkabin. Det är förstås ingen större risk för vattenskador. Men jag undrade redan från början: hur rensar man avloppet?



Jag har hela tiden använt en plastsil så att hårstrån inte ska åka ner i avloppet men tydligen hjälper inte det för det har runnit ner sämre och sämre.  Det innebär nog att jag sparat en hel del vatten. Först spola i handfatet så det varma vattnet är framme i ledningen. Sen blöta sig snabbt, tvåla in, spola av, schamponera, skölja av.

Idag tyckte jag det var dags att ta itu med det. Köpte ett rensband. Men när jag skulle sätta i gång upptäckte att det är en form av vattenlås i avloppet. Rensbandet tog sig inte över det. Jag försökte gräva med fingrarna men fick inte bort så mycket.

En vän på facebook förslog en annan rörrensare http://www.clasohlson.com/se/Avlopps--r%C3%B6rrensare/30-8666. En annan föreslog kokande vatten. Jag tänkte vidare och provade hett vatten, en stor dos rengöringsmedel som löser fett och kalk, mer hett vatten, en dos wc-pulver, mer vatten...  Det verkar funka!

Min tanke från början var att det fanns en massa hårstrån från förra ägarna därnere, men det största problemet var nog fett och smuts som blir som en tjock beläggning.

Man lär sig alltid något nytt om man provar sig fram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar