måndag 27 januari 2014

Presentation av min flock

Sigge är en blandrashund (pudel, lhasa apso, tibetansk spaniel) som kom in i mitt liv som en liten valp hösten 2009 då jag var sjukskriven. Han blev den bästa medicinen. Sigge är en lugn, glad och social hund som vill vara närmast matte men även har många vänner bland människor och djur. Han är ok även för en del som annars är hundrädda.


Katterna Sören och Sune ingick i priset när jag köpte huset hösten 2012. Sören är en fet, matfixerad, självgod katt som högljutt kräver sina rättigheter till mat, kel och öppnade dörrar vilken tid av dygnet som helst. Han visade direkt då jag flyttade in att det var han som ägde stället och därmed också mig. Sören kan helt oprovocerat hoppa på flockens yngste medlem för att visa vem som bestämmer.

Sune var mera svårflirtad men blev snart förtjust i sin nya matte. Han är mera försiktig, hänsynsfull och tålmodig. Om han sover inne på natten väntar han tills matte vaknat innan han kommer för att kela och lägga sig nära mitt huvud. Sune har också stort tålamod med kattungen som överfaller honom för att brottas. En gång kom Sune till och med en mus i munnen för att gå in till kattungen med men jag satte stopp för det.




Och kattungen, ja, det är Ceasar som kom hit i höstas, men han tillägnas ett eget inlägg.
Sigges relation till katterna är gott. Han har träffat katter ända sedan han var liten även om jag inte hade katter då. Men Sigge vet att kattklor är vassa som nålar. 

Sören accepterade Sigge direkt medan Sune behövde lite mer tid på sig. Han blev jagad upp i träd av lekfulle Sigge flera gånger. Om Sune uppfattade det som hot eller som lek är svårt att bedöma. Men nu får Sigge till och med tvätta hans öron.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar