fredag 22 augusti 2014

Rött och vitt

Det har blivit en hel del målande på husen i sommar. Jag har haft stor hjälp av vännen Birgitta som tillbringat många dagar här. Vi har rödmålat den övre långsidan. Och Birgitta har målat altanräcket på insidan (utsidan hade jag redan gjort) och skurat och oljat altangolvet.
Förra året rödfärgade jag två sidor på mitt boningshus, ena gaveln och långsidan mot vägen.
Naturligtvis använder jag Falu rödfärg. Det ska det ju vara på såna här hus. Jag började även skrapa en del på fönsterfodren men såg att flera brädor var murkna.


Redan då tog jag kontakt med 34:ans Byggnadsvård för att få hjälp att byta dessa men inte förrän i sommar har det blivit gjort. Men bra blev det.
Birgitta och jag slipade resten och målade med vit linoljefärg.
En viss skillnad, va? Nu återstår den sämsta gaveln. Men jag har bestämt att anlita hantverkare för att byta panelen där eftersom det är alltför dåligt för att lappa och laga. Jag hoppas på att det blir gjort i höst.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar