söndag 17 augusti 2014

Skördetid

Nu börjar skördetiden i trädgården. Jag har än så länge inte så mycket grönsaksodlingar men jag hoppas att det ska vara mera nästa år. Spritärtor sådde jag i alla fall för att bara kunna gå och äta dem direkt från landet men nu har de vissnat ner och jag har skördat de sista ärtorna för att spara dem till utsäde i vår.
Björnbären är i full gång att mogna. Det brukar vara lagom att plocka dem var tredje dag. Då har nya hunnit mogna. De är väldigt goda både som de är i yoghurt eller till glass men utsökta som sylt.
Nu börjar även äpplena mogna. Det är ett astrakanträd som är på gång. Jag har än så länge bara tagit hand om fallfrukten. Det är en del äpplevecklarlarver som hittat dit. De gör en gång in till kärnhuset och käkar kärnor.
Rönnbärsmal är det däremot inte lika mycket. De gör ett nät av små gångar i äpplet. Men finns det rönnbär så föredrar de det istället, därav namnet.
Men det är bara att skära bort det skadade och ta hand om resten. Jag har fått låna ett tillbehör till hushållsassistenten som släpper moset i ett fat och skruttet i ett annat. Så då slippa jag stå och med mosvaggan.
Jag fryser äppelmoset i små burkar så håller det sig även om det bara är lättsockrat. Gott på havregrynsgröten i vinter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar