tisdag 17 maj 2016

Blåbärstry och kål

Efter det efterlängtade regnet igår tog jag mig idag några timmar i trädgården. Min syster var på trädgårdsmässa för några veckor sedan och köpte tre blåbärstry åt mig. I helgen fick jag möjlighet att hämta dem hos henne och idag kom de ner i jorden.
De är inte surjordsväxter som de amerikanska blåbären men vill ha väldränerat, så jag fyllde groparna med barkmull och planterade dem i det. Dessa tre kommer från Blomqvist plantskola i Finland och är ryska sorter som jag knappast kan uttala namnen på. Men de ska passa ihop och befrukta varann.

Nästa uppgift idag var att börja sätta dit bågar på de pallkragar som jag ska odla kål i. Eftersom jag läst så mycket om att andra använder vp-rör har jag tagit efter det. Jag köpte två meter långa (det finns tremeters också) eftersom jag tycker det blir lagom och jag behöver inte kapa dem. Fästen finns också att köpa och är bara att slå dit med hammaren.
 Jag gjorde en färdig genom att täcka bågarna med gardinen Lill från IKEA och plantera sex stycken broccoli. Jag förankrade gardinen med några stenar. Det håller väl om det inte börjar blåsa allt för mycket.

Det är viktigt att täcka all kål för annars kommer kålmal och kålfjäril och deras larver kan snabbt göra stor skada. Inte kul om man ska behöva gå och plocka ägg och larver varje dag.

Nu ska jag fortsätta plantera kålplantor och göra i ordning deras "tält".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar