onsdag 4 maj 2016

Det blir inte alltid som man tänkt...

...det kan bli bättre. Planering är bra men i det här fallet verkar det som att jag inte kan följa det jag har planerat.
När jag i vintras satt och skissade på hur 2016 års pallkragar skulle se ut så tänkte jag mitt nåt sånt här. 
Och vissa delar står fast. Jordgubbar, smultron, jordärtskocka och sparris (om den överlevt) är kvar där jag tänkt. Vitlök och luftlök är också redan i jorden. Där det på skissen står gurka och vitkål har jag redan sått haverrot, rotpersilja, palsternacka och höstmorot.

Bönor, ärtor och rödbetor ska också sås direkt i pallkragarna. Men sen har jag ju plantor inomhus med broccoli, spetskål, svartkål, kålrabbi, kålrot, blomkål, brysselkål, grönkål, bondböna och purjolök. Frågan är var jag ska trycka ner det.

Ja, jag har tre till pallkragar liggande som jag kan sätta upp. Och så har jag börjat ett till testprojekt. Jag skulle ju vilja göra om hela slänten till riktig terrassodling. Nu är pallkragarna uppstöttade med tegelstenar under markduken. Därför har jag längst upp slagit ner några jordankare (dessa välsignade hjälpmedel) och skruvat fast ett par brädor .

Det ska bli stödet för ännu en odlingsbädd men nu mera direkt i jorden. Naturligtvis uppfyllt med torvor, jord och täckmaterial som jag kan hitta på och utanför tomten. Kanske borde prata med nån bonde om kasserat ensilage. Om det här stödet mot jordmassorna fungerar kanske jag fortsätter att göra om slänten i höst.

Jag funderade länge på vilket trä jag skulle använda. Eftersom jag inte vill använda tryckt virke i samband med grönsaksodling var det uteslutet. Jag kollade både på ek och värmebehandlat men det blir alldeles för dyrt. Det håller ju inte heller för all framtid. Så jag valde vanligt obehandlat virke. Jag kom fram till att det är möjligt att byta ut bräderna när de börjar bli dåliga. Bara att gräva undan lite, skruva loss den dåliga och dit med en ny. Det bör funka.

Så nu har jag ytterligare en plats att sätta en del av all min kål. Vi får väl se hur långt det förslår. Sen får jag väl se mig om efter ytterligare en yta där jag kan anlägga en odlingsbädd. Gräsklipp till täckodlingen får jag väl tigga hos grannar, släkt och vänner när mina gräsytor krymper.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar