måndag 2 maj 2016

Bär får man aldrig för mycket av

Efter en ganska kylig april har maj månad nu kommit med riktig vårvärme. Det känns att det är en helt annan luft och idag har jag till och med blivit svettig och fått ta av flera lager med kläder. I kallbänken har jag kompletterat det som kommit upp med ytterligare sådder.

De tre amerikanska blåbärsbuskar jag köpte förra veckan har nu fått sin plats. Jag har snickrat ihop en ram och inuti den grävt bort grässvålen och gjort tre djupare hål.
 Fyra säckar rhododendronjord hade jag köpt och med den fyllde jag hålen där jag satte ner buskarna. Innan jag hällde på jorden täckte jag med tidningar för att hindra ogräset.

Sen åkte jag och köpte täckbark som jag fyllde på med. Även den sönderklippta julgranen som tidigare skyddat en rabatt fick nu ännu en uppgift som fyllnad bland blåbären.

Blåbärsbuskar ska ha lågt PH-värde. Det är därför jag tillför rhododendronjord, täckbark och grangrenar.








 En av buskarna har börjat blomma så nu är humlor och bin välkomna. Den är visserligen självfertil men det blir fler och större bär om den korsas med de andra buskarna.

De sorter jag planterat är Goldtraube, Patriot och Northsky.

Det här betyder inte att jag ska sluta plocka blåbär i skogen. Men trädgårdsblåbär får ses som ett komplement. Bär kan man aldrig få för mycket av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar