onsdag 18 maj 2016

Skördat och fryst in skogslök

I kväll har jag skördat skogslök som jag i fjol flyttade från gräsmattan till en pallkrage. Där har den fått växa i god jord och vuxit sig riktigt kraftiga.

Jag drog inte upp den med löken utan lämnade "stubbar" kvar. Jag antar att den överlever behandlingen eftersom den i gräsmattan tidigare har klippts med gräsklipparen.


Efter skörden sköljde jag den och lät den rinna av på en handduk. Eftersom den var så grov skar jag den med kniv och längre ut i topparna tog jag saxen. Det sved ordentligt i ögonen precis som när man skär gul lök.


Jag tänkte att jag skulle suga ut luft ur plastpåsarna för att få ännu mer platta paket men då brände det i halsen så det rekommenderar jag inte. Sammanlagt var det 350 gram. Nu kan jag ta lite i taget från påsarna när jag lagar mat. Det går bra att byta ut purjo med skogslök i recepten.

I en annan pallkrage växer skogslök tillsammans med sparrisen. Jag satte dem där som groddar förra året. De är inte lika kraftiga än eftersom löken under jord inte är så stor, men jag räknar med att skörda dem lite senare i sommar.

En annan dag ska jag även frysa ner gräslök och blad från luftlöken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar