tisdag 7 juli 2015

Att anlägga en sumpmark

Efter en torr aprilmånad började det ju regna i början i maj och fortsatte. Liksom tidigare kunde jag konstatera att mitt ena övre hörn av trädgården blir dyblöt. Vattnet sjunker inte ner på grund av leran och det rinner överallt från berget under grässvålen ner på min tomt. Det var till och med en bäck som förmodligen kom från en översvämmad vattenreservoar.
Men varför klaga? Det finns ju växter som älskar mycket vatten. Jag grävde alltså ett hål där vattnet blev stående utan dammduk eller liknande. Och nu har jag anlagt en sumpmark.
 Jag har köpt irisar, kabbeleka, fackelblomster som trivs att stå i vatten. De ser inte mycket ut för världen nu men det är förhoppningsvis helt annorlunda nästa år.



Intill är det andra växter som gillar fukt: funkia, astilbe, kaukasisk förgätmigej, myskmadra ormbunkar. Jag kommer att köpa och fylla på mera där.



Som en markering att det inte ska klippas i det hörnet gör jag ett litet staket av bambupinnar och sly. Det går åt mycket så jag får nog klättra upp i äppleträden och hämta pinnar. Eller kanske plocka ner skatboet som aldrig blev bebott utan nog var ett testbygge av ett ungt par.
Intill ligger den gamla brunnen med ett fint lock av en kvarnsten.
Jag har borstat bort en hel del mossa. Men stenarna omkring är även lappade med cement som inte ser så snyggt ut, så jag har istället lagt dit olika sorters taklök och det kan komma dit fler stenpartiväxter sen. Som ni märker gillar jag att utgå från det som finns och göra något bra av det.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar