torsdag 23 juli 2015

Bär och gräddmjölk - sommarkvällsmat

 Min favoritkvällsmat på sommaren är bär och gräddmjölk. Gärna tillsammans med kantarellstuvning på hembakat bröd. Alla bär gör sig allra bäst färska. Visst är det fint att sylta och safta och frysa in men inget slår de nyplockade. Det är nu vi ska frossa!

Jordgubbarna i mina pallkragar börjar nu att sjunga på sista versen. Jag får tacka för det som varit för den här gången.
Tack vare att det regnat mycket kan jag i år plocka vildsmultron på källartaket. Vanligtvis brukar de väl torka bort där. Trädgårdssmultronen har inte riktigt kommit igång än, men de blommar så de kommer nog. Trädgårdshallonen som står bredvid björnbärsbuskarna är nästan kvävda av alla mynta. Därför har jag nu inför nästa år planterat ett par stycken i... gissa vad... jo, pallkragar!
Nån kväll de närmaste dagarna måste jag bege mig ut i skogen och försöka få med mig blåbär hem. Ett bär som man absolut helst ska äta nyplockat. Då blir det blåbär och mjölk till kvällsmat.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar