måndag 6 juli 2015

Så roligt att skörda!

Det känns verkligen lyxigt att kunna gå ut i trädgården och skörda lite av varje. Salladen har ju varit stor länge så en ny sådd är på tillväxt nu. Likaså med dillen. Jag ska väl spara några till dillkronor men man kan ju också frysa in klippt dill. Enkelt att ta fram när det ska användas. I morgon får det bli dillsås till fisken.

Morötter är väl aldrig så goda som när man drar upp och äter dem direkt från trädgårdslandet. Så lättuggade. Lätt kokade sockerärtor är också väldigt gott.

När det gäller rödbetor har jag inte provat så mycket. Jag är ju uppvuxen med inlagda rödbetor som jag fortfarande kan tänka mig till kalops och så rödbetssallad till julbordet. Men nu ska jag testa att koka dem mjuka och äta som grönsak. Att äta dem kokta som förrätt med örtsmör låter helt fantastiskt. Det får det bli en annan dag. Jag har ju färsk timjan och rosmarin i en pallkrage.

Grannens fläder blommar som mest nu och jag kan plocka från min sida av staketet. Inga löss på dem i år. Ibland kan det ju sitta tjockt med svarta löss på blomstjälkarna. Är det en positiv effekt av regnandet kanske? Jag har satt en laddning med flädersaft som ska dra i några dagar nu.

Man kan ju tycka att tiden för rabarberna är över, att de nu är träiga och oanvändbara. Men det går fortfarande att koka saft av dem. Jag har fryst in 2 kg idag till ett kommande tillfälle. Kanske att blanda med någon slags bär senare.

Till jordgubbarna ska det förstås vara glass eller vispgrädde. Men jag har även hittat ett intressant recept hos min vän kladdkakemannen http://kladdkakemannen.blogg.se/2015/july/jordgubbskladdkaka.html     Den måste jag göra till helgen.

Nog är allt detta värt arbetet med pallkragarna, jorden och vattnandet!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar