lördag 11 juli 2015

Ljuva pioner

En av mina favoriter bland blommor är pioner. Jag vill helst ha många av dem. De har ju fantastiska även om de inte blommar så lång period. Men det finns olika sorter och alla blommar inte samtidigt.
 När jag flyttade hit fanns det redan två gamla bondpioner. Det är först ut med att blomma.
Där jag bodde förut hade jag anlagt en rundel med pioner och jag valde att gräva upp dem igen och ta dem med mig hit. Det var mycket att göra kring flytten och en väldigt regnig höst men jag grävde ner dem i alla fall utan att förbereda platsen. De fick utgöra en rad ovanför bondpionerna. Det är först i år tre år senare som de blommar rikligt.






 Några hamnade på ett annat ställe men dem har jag grävt upp igen i ett försök att få ordning på den rabatten, så de har blivit lite misshandlade men tänker visst blomma ändå. Nu får jag vänta tills blomningen är över innan jag hittar en permanent plats åt dem.

När jag grävde bort rabarberna från ett ställe tittade en liten pionplanta fram. Den har förmodligen blivit kvävd av rabarberna en gång i tiden men ändå varit vilande i jorden. Nu sitter den i en kruka och ska återplanteras.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar