onsdag 8 juli 2015

Första broccoliskörden


I går skördade jag broccoli för första gången. Jag har aldrig odlat det förut men det har gått över förväntan. Jag sådde dem själv och de grodde bra för jag fick hur mycket plantor som helst. En del har jag gett bort. Det var förstås lite arbete med att skola om dem i krukor och de tog plats i köket. Nästa år sår jag nog inte fler än jag behöver.

Hemligheten med att lyckas med kålväxter är att hela tiden ha dem under fiberduk utomhus. Först lät jag fiberduken ligga löst över, förankrad med stenar i kanterna. Men det växte ju så det knakade så jag blev snart tvungen att köpa bågar i bambu. Jag fick kapa bågarna några centimeter så att fiberduken räckte till och kunde sättas fast med stenar och slanor runt om pallkragen.
Det är ju många som gillar kål: kålfjärilar, kålflugor, kålfly, kålmal... Därför gäller det bara att stänga dem ute. Jag lyckades i år. Inte en enda mask eller annat angrepp på knopparna eller bladen.

Men jag har läst mig till att broccoli är den mest lättodlade av kålsorterna. Nästa år ska jag nog testa förslaget att först odla tidiga grönsaker som sallat och rädisor på växtplatsen, så att jag hinner skörda det innan det blir dags att sätta ut broccoliplantorna. Då utnyttjar man utrymmet i pallkragarna på bästa sätt.
Det är ju blomknopparna man äter så det gäller att skörda precis innan blommorna hunnit slå ut. Jag ser att nån av dem jag tog igår hade kunnat sitta kvar en eller två dagar till. Efter första skörden fortsätter det att komma små "buketter" på sidan av plantorna men inte lika stora som den som sitter i toppen. Så man kan hålla på och skörda dem länge. Broccolin tål faktiskt några frostnätter.

Jag kommer definitivt att fortsätta odla broccoli kommande år. Det gick ju så bra nu och det är en grönsak jag gärna äter och även går att frysa. Dessutom ska den ju vara så nyttig!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar