tisdag 21 juli 2015

Rosornas tid

Rosen är väl trädgårdens drottning. Och nu är tiden då den visar all sin prakt. Allt är lite senare i år så även rosorna. Jag trodde till och med att Jaques Cartier hade dukat under. Det kom inga blad förrän långt senare än de andra. Nu grönskar han (för Jaques måste väl vara en han) och har fått blomknoppar men ännu inte slagit ut.

Rosorna är ännu inte så iögonfallande i mina pallkragsrabatter. Det är klematisarna, purpurklätten och fingerborgsblommorna som försöker stjäla uppmärksamheten. De riskerar till och med att kväva rosorna så jag måste ta bort dem så fort de börjat fälla sina blommor. Fingerborgsblomman och purpurklätten som annars är tvååriga har levt så skyddat att de övervintrat och blivit ännu kraftigare. Tycker annars att de passar bra ihop med rosor men de ska veta sin plats. Det blir nya plantor som får komma dit istället och bli lagom stora nästa år.

De rosor som nu blommar är annars
Stanwell Perptual som blev Årets ros 2011. Det är en gammal ros från 1800-talet som uppstod spontant i Stanwell utanför London, England (dokumenterad 1838). Den har en blomning nu (vanligtvis juni) och senare i höst kommer ännu ett flor. Den kan bli 120-150 cm hög. Angenäm doft av persika och geranium.


Så har jag två plantor som varit märkta som Climing Iceberg och Schneewitchen, men nu har jag läst mig till att det är samma ros. Den blommar under lång period och i höstas var det knoppar kvar i november som rådjuren kalasade på. Den kan bli så hög som 2,5-3 meter, och den har redan börjat ränna iväg upp. Mild doft.
Rosa Mundi kallas också Polkagrisros. Den sägs ha funnits i trädgårdar sedan 1100-talet men första gången namnet är belagt är 1582. Den blir en buske på ca en meters höjd. Doft av körvel, mandel och mysk. Engångsblommande.
Maiden Blush är tyvärr angripen av rosrost men blommar gladeligen ändå. Kan bli 100-180 cm hög. Den är dokumenterad redan 1629 men har troligen odlats betydligt längre. Den blommar en månad i juni-juli.

Skedarosen är mitt senaste inköp. Den planterades sannolikt i början av 1900-talet framför mangårdsbyggnaden på gården Årtesmåla i Horns socken, Östergötland. Därifrån hämtade en sonson ett rotskott till sitt hem i Skeda utanför Linköping. Utan stöttning kan den bli 1,5 meter hög och uppbunden upp till 3 meter. Den blommar under en månad i juni-juli. Doften är medelstark och frisk.

New Dawn är den hittills ända jag lyckats driva upp från stickling. Men den är tre år nu, inte så hög än men många blommor. Den kan bli 3-6 meter hög och blommar från juni till oktober.


Så får jag förstås inte glömma att presentera Rosa Carolina som fanns här när jag flyttade hit. Den är en ca 160 cm hög buske. Enkla men vackra blommor.

De som ännu inte blommar är Ledreborg som endast blir 80 cm hög men har kontinuerlig blomning från juni-oktober.

Jacques Cartier som är uppkallad efter en upptäcksresande på 1500-talet. Den blommar rikligt och länge och har en doft av äpple, persilja och klöver (beundrar dessa människor som kan beskriva dofter). Uppstod först 1868.


Dessutom har jag köpt tre stycken barrotade Rose de Rescht i sommar som nyss har vaknat ur vintersömnen (eller kylskåpet).
Jag ser fram emot att se dem 1,5 meter höga och dölja min luftvärmepump. Den var i kultur redan före år 800 i Persien, nuvarande Iran, och användes i parfymtillverkning. Den är karminröd, har doft av äpple och mandel.

Slutligen har jag ett litet rotskott från min systers trädgård som jag ännu inte vet vad den heter. Hos henne har den levt lite kuvad i en skreva på en stor sten och bakom en schersminbuske. Den har överlevt allt. Då måste den väl även klara att bo i en pallkrage med god jord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar