söndag 12 juli 2015

Dillkött och jordgubbskladdkaka

Jag måste erkänna att jag inte tycker det är så roligt att laga mat till bara mig själv. Därför passar det mig utmärkt att vi lagar och äter tillsammans på jobbet. Mycket roligare att laga till flera. Dessutom får vi matidéer av varandra. Att en av arbetskamraterna är utbildad kock gör inte saken sämre.

Ibland har jag saker i frysen som jag inte vet vad jag ska göra  med. Som bogblad av rådjur till exempel. Jag fick det strålande förslaget att koka dillkött. I helgen då jag varit ledig har jag alltså plockat fram en kokbok som kan allt om traditionell husmanskost: Prinsessornas kokbok.
Den är tillägnad prinsessan Margaretha av Danmark, kronprinsessan Märtha av Norge och kronprinsessan Astrid av Belgien "samt alla mina övriga elever" skriver författaren Jenny Åkerström. Den är tryckt 1945 och min mamma hade den sedan hon gifte sig 1947.

Jag använde den ibland när jag lagade åt pappa sedan han blivit ensam, eftersom han ville ha det traditionella istället för nyare smaksättningar.

Ofta drar vi oss nuförtiden att göra långkok men egentligen är det ju väldigt enkelt. Det sköter sig självt på spisen medan vi kan göra annat. Det kräver bara lite planering. I går kokade jag köttet i salt och dill. I dag plockade jag fram det ur kylen.

Och så gjorde jag en dillsås.
Väldigt enkelt och gott och så hämtade jag förstås grönsaker från trädgårdens odlingar: broccoli, sockerärtor och morötter. De blev färgklickarna på tallriken. Färskpotatisen har jag köpt. Jag har inte tittat under mina stånd än. De kom ju igång lite sent.
Kakan till eftermiddagskaffet blev av modernare snitt: jordgubbskladdkaka hämtad från http://kladdkakemannen.blogg.se/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar