fredag 10 juni 2016

Frostskador i odlingarna

I kväll blev jag lite förvånad när jag gick ett varv bland pallkragarna. När jag kom till brytbönorna fick jag nämligen se att en del blad hade svartnat och slokade.  Frost.


Visserligen hade jag hört på väderleksrapporten att det fanns risk för frost men hade inte sett någon i morse. Jag var bara glad över de 11 mm regn som kommit igår kväll och i natt.

Men det finns inga frostskador på andra grödor och bönplantorna är inte heller helt nedfrusna, så det finns hopp även för dem. Jag har plockat bort en del av de skadade bladen och tror att de kanske får dubbla toppar nu. Det kan till och med bli större skörd.

I kväll har jag i alla fall täckt över bönorna med fiberduk och plastlocken jag använde tidigare till en del pallkragarna. Det finns ingen möjlighet att täcka alla grönsakerna men jag lade på gurkor och squash också. Kålen har ju redan sina tält. De flesta grönsaker klarar faktiskt lite minus.

Man lär sig alltid något av såna här erfarenheter.


1 kommentar:

  1. Anonym11.6.16

    Oj, då får vi hoppas att bönorna inte skadats för mycket! Detta var en trevlig blogg du har!
    Ser att du bor i småland, i höst ska jag och en bloggkollega ha ett bloggevent #bloggjkpg2016 i Jönköping. Kolla gärna in vår sida http://bloggjkpg.wordpress.com för att hitta mer information.

    Har du föresten sett en blogg som heter Nyponvillans trädgårdsblogg? Ett litet bloggtips!

    SvaraRadera