tisdag 7 juni 2016

Sticklingar av tomat

Nu har jag varit ute i växthuset och "tjuvat" mina tomater. Det innebär att jag tar bort de nya skott som kommer i bladvecken. Det gör man för att dessa nya grenar, tjuvar, inte ska stjäla energi från plantan så att den inte orkar blomma och sätta frukt. Det brukar stå på fröpåsen om den sorten ska tjuvas eller inte. På en del sparade jag ett sånt skott i toppen så att det blir fler toppar. Om jag göder tomatplantorna ordentligt orkar de nog med det.


Den här veckan är det nog att börja vattna med "guldvatten" (1 del kiss och 10 delar vatten) och lägga på gräsklipp i krukorna.

Trots att jag har fullt av tomatplantor i växthuset kunde jag inte låta bli att plantera några av sticklingarna/tjuvarna. Måste experimentera och se om det funkar för mig. Främst är jag intresserad av fler av en sort som liknar paprika i formen. Det står att "fruktköttet mognar tidigt och är matigt med få kärnor". Den går att grilla också. Det var bara fyra frön i den påsen så den kan vara roligt att få fler av.

Så nu har jag ett antal små tomatplantor inomhus igen. Jag satte dem i köket så jag ska ha koll och inte glömma vattna dem.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar