fredag 17 juni 2016

Luftlök får lämna plats för annat

Jag har fortfarande diverse plantor inomhus som jag inte har plats för ute. Det gäller alltså att se om något gör att skörda. Det fick bli luftlöken. Den har ju blivit ganska stor och håller på att bilda de karaktäristiska små lökarna uppe i toppen.


Jag tog upp en hel del av dem men sparade några som får producera luftlökar som jag sedan kan plantera inför nästa år. Dessutom hade jag petat ner några vanliga gula lökar i samma pallkrage. De får naturligtvis vara kvar.


Det tog lite tid att skära ner all lökblasten. Försökte först hacka sönder den i matberedaren men det blev inte bra. Så jag valde att skära på skärbrädan.


Lökarna under jord och den nedersta delen av stammen som var tät körde jag däremot i matberedaren. Det luktade lök i hela huset. Blev nästan lökdrogad. Grannarna som kom på eftermiddagskaffe på altanen undrade var lökdoften kom från. Jag fick förklara.

Nu har jag fryst ner ett antal enliterspåsar med lök. Jag har en frys som är bara för grönsaker. Jag vill ju t ex inte att bullarna ska smaka lök.


Nu behöver nog pallkragen jordförbättras. Gräsklipp kan myllas ner. Jag kanske ska leta reda på några maskar och förpassa dit, ifall det inte finns så många där redan. Sen vattnar jag med nässelvattnet. Jag har tänkt att några kålrabbi ska få trängas med löken som är kvar. Det är en rotfrukt som jag börjat gilla och som är användbar både rå och ugnsrostad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar