fredag 17 juni 2016

Kålmalen - objuden gäst

Den som vill odla kål, vilket blivit ganska populärt, har en del fiender att kämpa mot, bland annat kålfjäril, kålfluga och kålmal. Förra året bekantade jag mig med kålfjärilen sedan mina broccoliplantor blivit så stora att fiberduken inte kunde täcka dem.


Resultatet av dess kärleksdans blev många larver. Det var bara att plocka, plocka, plocka...

I år är det kålmalen jag har fått upp ögonen för men än så länge tror jag att jag lyckats stänga den ute från mina kålplantor.

Kålmalen är ganska oansenlig men kommer i svärmar. Den har blivit en vanligare plåga i Sverige de senaste åren men är sedan länge vanlig längre söderut i Europa. I Sverige lär den inte kunna övervintra och vi får hoppas att den inte lyckas acklimatisera sig till vårt klimat.

Tidningen Nya ATL (Lantbrukets Affärstidning) berättar att brittiska forskare varnar för att kålmalen redan är 100 gånger fler i Storbritannien än ett vanligt år. De talar om "bibliska mängder" och syftar då på plågorna som drabbade Egypten när Farao inte lät israelerna lämna slaveriet. 10 miljoner kålmalar beräknas ha kommit i svärmar till de brittiska öarna. Vittnen berättar om bruna moln av insekter. Ännu fler blir det när en ny generation kålmalar kläcks i juli.

Denna skadeinsekt lägger ägg på bladens undersida och efter fem, sex dagar kläcks äggen. Det är larverna som gör skada genom att gnaga på bladen. I Sverige gör de inte bara skada på kål utan även på vårrapsen vilket drabbar bönderna. Larvstadiet räcker i 10-28 dagar och de gynnas av torrt och varmt väder vilket vi haft hittills i år.

För oss fritidsodlare är det bästa och mest ekologiska att täcka över kålodlingarna och se till att det inte finns glipor där skadeinsekterna kan ta sig in. Jag har drivit upp plantorna inomhus och när det blivit dags för utplantering har jag gjort i ordning bågar och nät innan jag burit ut kålen och snabbt stoppat ner den i jorden. Nätet som är gardinen Lill från Ikea, förankrar jag med stenar runt om. Vattna kan jag göra utan att öppna på nätet och när jag skördar stickar jag bara in händerna under.

Ända till mitten av september behöver kålen vara täckt.

1 kommentar:

  1. Bra tips! Nästa år ska det bli odling i min nya trädgård men sånahär småkryp känns ju otäcka... ;)

    SvaraRadera