fredag 8 april 2016

Årets första skörd

Idag har jag skördat för första gången i år. Jag grävde upp de jordärtskockor som vuxit i en pallkrage. Jag tog inte upp några i höstas utan de har fått vara kvar i jorden över vintern vilket de klarar alldeles utmärkt.Fyra stora skockor stoppade jag ner i jorden igen. De ska få växa där under det år som ligger framför.


Förra våren lärde jag använda jordärtskockor för första gången. Då blev det mest soppa men i år tänker jag prova på lite andra användningsområden som mos eller rostade i ugnen tillsammans med andra rotsaker. Den som vill undvika att bli gasig i magen av skockorna kan koka dem fem minuter och sedan byta vatten. Om de ska rostas i ugnen kan man på samma sätt koka dem ett tag innan.


1 kommentar:

  1. Anonym9.4.16

    Spännande. Gillar livet på landet

    SvaraRadera