lördag 2 april 2016

Kallbänksbygge

Nu får nog dagens utomhusarbete anses avslutat. Jag är inte färdig men är ledig från jobbet även på måndag, så om vädret tillåter kommer jag fortsätta då.

Jag håller på att bygga en kallbänk. På den här platsen har jag haft tre pallkragar men nu har jag fått för mig att byta dem till en hemsnickrad odlingsbädd (man måste ju se till att hålla sig sysselsatt). Jag har snickrat ihop sidorna i verkstan tidigare i veckan men idag fick jag hjälp att spika ihop ramen på plats. Den blir ju tämligen tung. Långsidorna är 3,60 m och kortsidorna 1,20. Lite i bredaste laget kanske när man ska sträcka sig och skörda. Nästa gång jag gör en odlingsbänk (och det blir nog snart) gör jag den nog lite smalare.


Nu har jag lyft bort pallkragarna. De flyttas nån annanstans för att ha blommor i. Jag har nämligen fått för mig att jag inte ska odla grönsaker i målade lådor och naturligtvis inte använda tryckt virke heller. Allt för att göra det så giftfritt som möjligt.


Nu har jag öst tillbaka jord som lade över i skottkärran och även fyllt på med torra löv som jag räfsat upp på tomten. Det var lite frusen jord kvar i mitten av pallkragarna. Den har jag ställt upp på kant eftersom jag behöver rensa bort lite kvickrötter från den när det tinat. Om det inte kommer regn behöver jag vattna löven på måndag och trampa ihop det. Kanske fylla på mer. Och sedan blir det ett lager jord till över det. Sen får maskarna jobba. Eventuellt hämtar jag lite maskar från grannens kompost. Den sortens kompost- eller dyngmaskar ska tydligen vara bäst och effektivast på att bryta ner löven. Och bajsar ut massor fin gödsel i min odling.

På måndag, tisdag fortsätter jag med att snickra ett lock, över vilket jag spänner plast för att höja temperaturen i kallbänken. Sen är det dags att så. Det blir sommarmorötter, spenat, lök, sallat, dill och persilja. Sådant som jag märkt att närmaste grannarna använder mest. Mannen fick nämligen ett presentkort på sin högtidsdag i fjol som gällde självplock av grönsaker hos mig. Naturligtvis gäller det även i år och kommande år. Nu får de nära till den här odlingsbänken. Annat finns även så småningom att hämta i terrassodlingen och växthuset. Spenaten är ny för i år. Jag ska ju lära mig att använda den. Och mycket annat, bland annat flera kålsorter, kommer också att odlas för första gången.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar