onsdag 20 april 2016

Stöd för björnbären

När jag flyttade till mitt hus fanns det redan björnbärsbuskar vid ett av uthusen. När jag grävt och rensat bort lite nässlor och kirskål där, har jag upptäckt att jorden är blandad med sågspån. Inte den kompakta lera som råder annars. Eftersom det varit en snickarverkstad här så fanns det förstås gott om sågspån. Det funkar väldigt bra för björnbären och säkert för annat också. Jag har läst att sågspån först binder kväve, så då måste man tillföra mycket av det om man odlar. Men senare börjar den avge kväve istället.

Idag har björnbären fått nytt stöd i tillvaron. Jag har kvar brädor från staketbygget så nu har det blivit rejält gjort och kommer att hålla i många år. Stolparna har jordankare också för att stå stadigt och inte murkna.

Nu kanske man kan gå förbi buskarna utan att bli infångad och sönderriven.


I övre ändan har jag satt hallon som inte verkar trivas lika bra men nu är det ändå en del fjolårsskott, så det kanske kan bli lite bär i alla fall. Jag satte faktiskt ett par hallonplantor i en pallkrage i fjol också, för att se om det skulle ge mer bär där. Jag kanske behöver skämma bort hallonen vid väggen lite, kompost eller något sånt.

Björnbären är i alla fall på gång med stora skott.


Vid midsommar blommar de och då är det väldigt vackert.


Bären börjar bli klara i mitten av augusti.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar