söndag 10 april 2016

Plantor överallt

Det är väldigt roligt att så. Därför riskerar det att bli många tråg med sådder och efter ett tag ännu fler krukor med omskolade plantor. Nya sorter måste ju testas och jag kan inte lova att jag inte kommer att köpa fler fröer i år.

Hittills har jag inomhus sått:
3 sorters tomater
paprika
aubergine/äggplanta
physalis/gyllenbär
timjan
basilika
broccoli
blomkål
spetskål
svartkål
grönkål
kålrabbi
kålrot
libbsticka
purjolök
piplök

De står lite överallt där det kommer in ljus i öster-, söder-, västerläge.

På fröpåsarna står det ofta att fröerna ska gro i varmt läge men när de grott och tittat upp ska de ställas svalare. Det kan ju vara problematiskt i ett hem. Men jag har valt att sänka temperaturen inne, stängt av ett element. Solen värmer ju upp en del när det är fina dagar. Och jag kan ju klä på mig mer kläder om jag fryser.

Dessutom har jag ju en hel övervåning som inte används till annat än förvaring.
Det är en kallvind som i ena änden har ett gavelrum. Enda värmekällan där är solen.

I gavelrummet mot sydöst har jag ställt upp ett miniväxthus. Jag har fått ställa det på några kartonger för att det ska komma upp i ljuset. Där går det alldeles utmärkt att förvara plantor. Om det är riktigt soligt får jag till och med kolla temperaturen och öppna upp om det blir för varmt. Jag tror att jag kan slippa få långa gängliga tomatplantor på det här sättet och istället knubbiga och starka.




Men allt får ju inte plats där heller så jag utnyttjar även andra ljusinsläpp på vinden även om det där är betydligt kyligare men ändå frostfritt.
Det får ta den tid det tar. Än är det inte dags att plantera ut kålen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar