fredag 1 april 2016

Fantastiska fåglar

Jag njuter verkligen i fulla drag av vårens framsteg: snödroppar och krokus, tjälen som ger med sig bit för bit, solen och de allt längre dagarna... och inte minst fåglarna. Det är fantastiskt att lyssna till talgoxens vårmelodi som startade ganska tidigt. Den har ju varit här hela vintern tillsammans med blåmesar och pilfinkar.

Men att få höra rödhaken sätta igång sin fantastiska drill skapar varma känslor i hjärtat. Då är det verkligen vår.
Nu har jag även hört den första bofinken och koltrasten. Lärkorna har varit igång länge.

Tranan hade kommit när jag själv kom hem från en resa i mitten av mars, men just nu känns dess rop så vemodiga. Den är nämligen ensam. Under de tre somrar jag hittills bott här har det funnits ett tranpar ute på maden. I fjol var första gången jag såg att de fick en unge på vingar. Kanske var de för unga tidigare eller också hade räven varit framme. Men i år det alltså bara en trana. Partnern är borta. Jag önskar inget hellre än att en till ska dyka upp.
Men en fågelart som gör mig glad just nu är rapphönsen. I morse var jag för tredje gången på några månader med om att jag skrämde upp en rapphöna. Första gången var jag lite osäker på vad det var men nu är jag säker på att det är just rapphöna. Förra gången såg jag en hel flock som sprang på snön och sen flög iväg ett stycke.

Rapphönsen hörde ju till de fåglar som minskade drastiskt i antal av alla miljögifter på 1960-talet. Nu kommer de tillbaka. Tänk om jag kunde få höra kornknarren också i sommar!

Storspovar vill jag också gärna ha på maden. Efter de år jag bodde i Västerbotten har jag fått ett gott öga till storspoven. Den är vårfågeln framför andra där. Dess sång och spelflykter börjar så fort det finns några snöfria fläckar på gärdena. För ett par år sedan var det storspovar här på maden men de gav sig iväg när bönderna slog gräset första gången. Det är lite bekymmersamt att de tar av gräset tidigare när de gör ensilage än om det ska bli hö.

Vi har hur som helst en härlig tid framför oss. Nu kommer jag att spana efter sädesärlan varje dag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar